Online Marketing 2026 – Útmutató egyéni vállalkozóknak és kis cégeknek (KKV-knak)
Az online marketing világa folyamatosan változik: trendek jönnek és mennek, közösségi média platformok válnak népszerűvé, változnak az algoritmusok és a felhasználói szokások.
Akinek nem ezzel telnek a mindennapjai, annak mindez igazi útvesztőnek tűnik. A marketing ügynökségek nyomulnak, számokkal, összegekkel dobálóznak – és nem könnyű meglátni az egész mögött a lényeget. A blogcikk megírásával az volt a tervem, hogy segítsek tisztázni az alapokat.
Tudd, ki vagy és mit akarsz!
Akár egyéni vállalkozóként, akár egy mikro-, kis- vagy középvállalkozás vezetőjeként/alapítójaként, akár egy marketing tevékenységért felelős alkalmazottként olvasod ezeket a sorokat – azzal kell kezdened, hogy tisztázol néhány alapvető kérdést. Olyan kérdéseket, amelyekre a válaszok alapvetően meghatározzák azt, hogy hogyan lehet a legtöbbet kihozni az online marketingből.
1. Mekkora a vállalkozás (és hol tart most)?
Egy cég „méretét” számos módon meg lehet határozni: bevétel, profit, munkavállalók száma, vevők/ügyfelek száma… és a lista még sokáig folytatható. Marketing szempontból mindennek abból a szempontból van jelentősége, hogy havonta mekkora büdzsével és milyen erőforrással lehet gazdálkodni.
Lehet, hogy egyéni vállalkozó vagy, és még nincs egy éve, hogy belevágtál a bizniszbe, de sikerült beletenyerelni a tutiba, ezért most minden szempontból szintet léphetsz. De az is lehet, hogy egy évek óta működő, néhány alkalmazottat (vagy bedolgozó alvállalkozót) is a soraiban tudó céget irányítasz, de különböző okokból csak lassan építkezik a dolog.
2. Mi a marketingkommunikáció célja?
Triviálisnak tűnik, de mindennél fontosabb ezt tisztázni! Nagyon nem mindegy, hogy milyen céllal indul egy kampány, hogy milyen céllal fut egy hirdetés vagy hogy milyen céllal készül egy közösségi média poszt.
És igen, itt most a legkézenfekvőbb válaszokra van szükség (de azokra nagyon).
Segítségképp álljon itt, hogy legtöbbször milyen célokat szoktak/szoktunk megfogalmazni:
- brandépítés, márkaismertség növelése
- online rendelés/vásárlás (webshopban)
- fizikai üzlet meglátogatása, offline vásárlás
- jegyvásárlás egy rendezvényre
- előfizetés egy szolgáltatásra
3. Ki a célközönség?
Mindenekelőtt: B2B vagy B2C üzletről van szó?
Csak a rend kedvéért: a B2B kifejezés a Business-to-Business kifejezést rövidíti. Akkor beszélünk erről, amikor egy cég/vállalat egy másik cégnek/vállalatnak (és nem magánembereknek, egyéni fogyasztóknak) kínálja a termékeit/szolgáltatásait.
Marketing szempontból ez egy speciálisabb terület. (Ez a cikk most nem a B2B marketingre koncentrál, dacára annak, hogy az UnLimited Ideas Creative Studio ügyfelei között is vannak B2B vállalkozások. Szóval akkor is keress minket bizalommal, ha „ebben utazol”!)
A B2C kifejezés a Business-to-Consumer kifejezést rövidíti. Ebben az esetben tehát a vállalkozás magánszemélyeknek kínálja termékeit/szolgáltatásait. Ilyenkor szokott elhangzani, hogy „mindenkinek” szeretnének eladni. Nos, ilyen nincs. Ezt pontosan és logikusan meg kell határozni, még akkor is, ha elsőre nehéz megfogalmazni, hogy milyen nemű, mennyi idős, milyen szokásokkal rendelkező emberek tartoznak a célcsoportba. Amíg ez nincs meg, addig a marketing sem lesz rendben.
Ha a három fenti kérdésre megvan a részletes válasz, következhet az online marketing – lépésről lépésre, pontról pontra. Az javaslom: minden pontnál tisztázd, hogy azon a területen hol tart most a cég, és hogy mi az, amit te magad is meg tudsz tenni azért, hogy előrébb lépjen! És ahol elakadsz, ott lesz szükség külső segítségre!
0. pont: Weboldal
Ha nem online marketingről beszélnénk, még akkor is igaz lenne – így pedig hatványozottan –, hogy minden egy honlappal kezdődik. Ideig-óráig meg lehet úszni weboldal nélkül, ha például a közösségi médiában jól és aktívan kommunikál magáról a vállalkozás – ám eljön az a pont, amikor a fejlődésnek és a növekedésnek a honlap hiánya fog gátat szabni. Elég abba belegondolni, hogy az online marketingben rengetegszer a honlapra tereljük az érdeklődőket – nem árt, ha rendben van az a hely, ahová érkeznek, nem igaz?
Nem szabad megijedni egy weboldal létrehozásától. Már csak azért sem, mert nem baj, ha az első verzió egyszerű, letisztult, már-már minimális. Csak vess egy pillantást a mi weboldalunkra: mindössze néhány menüpont alkotja, és egyáltalán nincs túlbonyolítva (legalábbis igyekezetünk szerint). Nem azt állítjuk, hogy nem kell bele időt, energiát és pénzt fektetni – de nem kell évekig húzódó borzasztó procedúrára számítani.
Ha most azt fogalmazod meg magadban, hogy neked erre se időd, se kedved, se igényed, az sem baj: csak tudatosítsd magadban, hogy a legelső kérdésre (Mekkora a vállalkozásod, és hol tart most?) milyen választ adtál, és az legyen pariban ezzel a hozzáállásoddal!
1. pont: Közösségi média oldalak
Semmibe se kerül létrehozni egy oldalt/profilt a cégnek a legfontosabb és legnépszerűbb social felületeken. A profilkép nyugodtan lehet a vállalkozás logója, a bemutatkozáshoz elég néhány szó arról, hogy mi a cég profilja, valamint nagyon ajánlott megadni elérhetőségeket.
Miért van erre szükség? Azért, mert 2026-ban az emberek a közösségi médiából tájékozódnak elsősorban. Akárhonnan is hallanak egy cégről, nagy valószínűséggel rá fognak keresni:
- Facebookon
- Instagramon
- LinkedIn-en
- TikTok-on
- YouTube-on
- és így tovább…
Az, hogy melyik cégnél melyik social felület fog a legjobban működni, az a termékektől/szolgáltatásoktól, a céloktól és a célcsoporttól függ. (Nem véletlen említettem ezeket a bevezető kérdéseknél.) Van téma, ami az Instán megy nagyot, van célközönség, akit a Facen lehet a legkönnyebben megszólítani, van szolgáltatás, ami a LinkedIn-en fogja megtalálni a legtöbb érdeklődőt. Ám mivel a social oldalakat nagyon könnyen lehet egymás mellett, párhuzamosan működtetni, én mindig azt javaslom, hogy minden cég legyen ott mindegyiken (csak ne várja ugyanazt az eredményt mindenhonnan).
Weboldal: pipa. Közösségi média oldalak: pipa. Mire elég mindez? Arra, hogy aki hallott a vállalkozásról/cégről/brandről, és rákeres, az meg fogja találni, bárhol is kutakodik. Ez már rengeteget jelent, főleg, ha működik a szájhagyomány, és ajánlják a termékeid/szolgáltatásaid egymásnak a vevőid. De még ekkor sem szabad hátradőlni!
2. pont: Posztok
Nem tudhatom pontosan, milyen választ adtál a legelső kérdésre (Mekkora a vállalkozásod, és hol tart most?), de mivel ez a szöveg egyéni vállalkozóknak és kis cégeknek íródott, azt feltételezem: ott (még) nem tart a cég, hogy tévéreklámmal, óriásplakátokkal és egyéb költséges eszközökkel éljen. (Ráadásul most az online marketingről beszélgetünk, ezek a példák pedig túlmutatnak rajta.)
Ez az a pont, ahol óvatos köszönömöt kell mondanunk az internetnek és a közösségi média oldaknak (és ragadjuk is meg az alkalmat, mert a továbbiakban a hálával ellentétes érzelmek felbukkanása is várható). Az online világ teszi ugyanis lehetővé, hogy relatíve kis pénzzel is relatíve sok emberrel megismertetheti magát bárki és bármi.
Ehhez van szükség közösségi média posztokra és online hirdetésekre – ez utóbbira kicsit lentebb térek vissza. Úgy lehet a posztokkal elérni és megszólítani a felhasználókat, hogy közben nem kell kiengedni a kezedből a költségek felügyeletét. (Nálunk például abszolút rugalmas, hogy miből mennyit vagy milyen gyakorisággal kérsz, akár havonta is variálhatsz ezen. Ha pedig magad készíted a posztokat, akkor pláne kézben tudod tartani a dolgokat – csak vigyázz, mert ez számos buktatót rejt magában, amelyekre egy konzultáción szívesen felhívom a figyelmed!)
A posztok típusai
Amikor közösségi média posztokról beszélünk, fontos tisztázni, hogy több típust különíthetünk el:
szöveges posztok
– semmi más, csak néhány jól megfogalmazott mondat
– Facebookon és LinkedIn-en működik elsősorban
statikus (képes) posztok
– egyetlen kép, amit érdemes igényes grafikai munkával szerkeszteni (szín, fény, logó, címsor)
– és javasolt kísérő szöveget írni hozzá (mi mindig írunk)
animált posztok
– egy különböző effektekkel bemozgatott kép (például váltakozó képek, vagy mozgó felirat)
– szintén érdemes hozzá kísérő szöveget írni
galériás posztok:
– több kép, amelyek között lehet váltani/lapozni (Instán rengeteg ilyet látni)
– szintén érdemes hozzá kísérő szöveget írni
videós posztok
– rövid videó (minél ötletesebb és lényegretörőbb, annál jobb)
– nem árt kreatívan és hozzáértő módon utómunkázni (vágni, effektelni, feliratozni)
– érdemes hozzá rövid kísérő szöveget írni (de itt nem ezen van a hangsúly)
Bármelyik típusról is beszélünk, találkozhatunk a közösségi médiában igénytelen változatokkal, és gondosan elkészített, precíz szövegírói, grafikai és vágói munkával létrehozott igényes változatokkal. Véleményem szerint ez egy olyan éles választóvonal, ami megkülönböztet egymástól egy komolyan vehető és egy megbízhatatlan céget: egy poszt minősége rengeteget elárul arról a vállalkozásról, amelynek a social oldalán megjelent.
A posztok létrehozása
Teljesen elképzelhető, hogy te (vagy valaki a cégben) kellő tudással és tapasztalattal rendelkezik ahhoz, hogy minőségi posztokat készítsen a vállalkozás social felületeire. Az már kicsit neccesebb, hogy ehhez legyen kedv, idő, energia – de természetesen ez sincs kizárva. Ha mindez megvan, akkor a „ki és hogyan?” kérdés meg is van válaszolva. Ha viszont már itt elakadsz, javaslom, hogy keress meg minket!
Mindig hozzá szoktam tenni: az, hogy megbízol valakit a közösségi média menedzsmenttel, nem jelenti azt, hogy te nem posztolhatsz a céged social felületeire. Ha időnként szívesen készítenél egy-egy posztot, nyugodtan megteheted.
A posztok megalkotásának másik sarokköve a „miről?”.
Ha csak heti egy poszttal számolunk, az is havi 4-5 posztot, évente pedig 52 posztot jelent! Van ennyi akció? Van ennyi újdonság? Van ennyi téma? Egy laikus sokszor azt válaszolja: nincs, nem tudom miről posztoljunk. Én azt válaszolom: négyszer, ötször, hatszor több téma is van!
És kénytelen vagyok tovább borzolni a kedélyeket – mert a helyzet az, hogy ezzel még mindig nincs vége! Ha megszülettek a posztok, azokat tudni kell jól felhasználni – különben fabatkát sem érnek!
Mit jelent ez? Mindenek előtt publikálni kell őket! Hova? Hogyan?
Attól függ ez, hogy a fent felsorolt típusok közül milyen poszt készült, valamint attól, hogy milyen platformról van szó. Majdnem minden felületen több opció van: „hagyományos” poszt, Reels/Shorts, Story, és így tovább. Mindegyiknél más apró kiegészítések szükségesek (hashtagek, megjelölések, matricák). És akkor az időzítés jelentőségéről még nem is beszéltünk!
Mindezekből áll össze a közösségi média menedzsment.
3. pont Hirdetések
És még mindig „csak” ott tartunk, hogy készült néhány poszt, amit a nagyközönség elé tártál – és már most mennyi idő, energia, kreativitás és aprólékosság kellett hozzá. Ezért mondom azt (ismételve magam), hogy aki ezt komolyan veszi és jól csinálja (vagy csináltatja), az jobb ligába sorolja be a cégét. De nem ez az egyetlen jelentősége annak, hogy ez megfelelő módon és következetesen működjön!
A minőségi, rendszeres posztolás teremti meg a lehetőséget arra, hogy valódi, kézzelfogható eredménye (is) legyen a social jelenlétnek. Hiszen ha jól vannak elkészítve, megírva, megkomponálva, megalkotva, megvágva, megfogalmazva a posztok, akkor azok, akik látják őket, cselekedni fognak: lájkolják, megosztják, elmentik, hozzászólnak, bekövetik az oldalt, rákeresnek a cégre a neten és – ami mindennél fontosabb –, előbb vagy utóbb vásárolni, előfizetni, jelentkezni fognak (azaz létrejön a konverzió).
Abban az esetben, ha organikusan jól teljesítenek a posztok (azaz anélkül is képesek sok embert elérni és cselekvésre ösztökélni, hogy a publikálás után foglalkoznál velük), akkor (az elején megfogalmazott) célokat „csupán ennyivel” is el lehet érni.
Ez azonban sajnos ritka! Miért?
Mert a közösségi média oldalakat üzemeltető cégek (a Facebook és az Instagram esetében például a Meta) érdeke az, hogy fizessünk nekik, azaz fizetett hirdetéssel emeljük ki és jutassuk el a posztokat a célközönség tagjaihoz. A rossz hír tehát az, hogy lehet bármilyen jó a poszt, amit létrehoztál vagy csináltattál, jó eséllyel még pénzt kell fordítani arra is, hogy sok felhasználóhoz eljusson.
A jó hír az, hogy a közösségi média hirdetések nagyon jól tudnak működni, ha jó szakember menedzseli őket! Tény ugyan, hogy a képlet egyszerű: minél több pénzt fordítasz hirdetésre (azaz fizetsz a Metának és társainak), annál több emberhez juthatnak el a posztok – az azonban nagyon nem mindegy, hogy akihez eljutnak, azok valóban a potenciális vásárlóid-e. Kisebb összegből is lehet szép eredményeket kihozni, ahogyan nagy összeget is „el lehet verni” kvázi hasztalanul és feleslegesen.
Ezért nem mindegy, kire bízod a hirdetések menedzselését!
A hirdetések menedzselése
A hirdetéseket menedzselő szakemberek (PPC specialisták) munkája ráadásul ennél jóval kiterjedtebb – ami felhívja a figyelmet az online marketingben rejlő további lehetőségekre. Anélkül is lehet például hirdetést indítani közösségi média felületen, hogy ehhez posztolásra lenne szükség: ilyenkor nem egy poszt kiemelése történik, hanem szimplán egy hirdetés megalkotása és futtatása.
Továbbá értelemszerűen nem csak a social media platformok lehetnek hirdetési felületek: gondolj csak a Google találati oldalán megjelenő szponzorált találatokra vagy a weboldalakon, alkalmazásokban látható hirdetésekre. Ahhoz, hogy ezeken a helyeken is megjelenjenek a vállalkozásod hirdetései, szintén fizetni kell: ez a hirdetésre fordított összeg. Egy jó PPC szakember segít eldönteni, hogy hova, mennyi pénzt csoportosíts, azaz hogy milyen arányban jelenjenek meg a különféle felületeken a hirdetéseid.
És hogy mennyi az annyi? Általánosságban ezt nehéz megmondani, de van egy jó iránymutató: minimum akkora összeget fordíts havonta hirdetésekre, amekkora a marketing szakember(ek) munkadíja.
Ha a havi online marketingre fordított büdzsét nézed, tulajdonképpen az alábbi képletből fog összeállni:
a tartalmak létrehozásának díja (általában a posztokat létrehozó szakember díja)
+
a hirdetések menedzselésének díja (a PPC szakember díja)
+
a hirdetésekre fordított összeg (minimum az előző két elem összegével megegyező)
A képletből bármelyik elemet kiveheted – tehát dönthetsz úgy, hogy te hozod létre a posztokat és/vagy te menedzseled a hirdetéseket és/vagy egyelőre nem költesz hirdetésekre. Ezt a döntést az alapján érdemes meghozni, hogy mekkora a vállalkozásod, és hol tart most.
Számíthatsz ránk!
Őszintén remélem, hogy hasznos volt számodra a cikk elolvasása, és most, hogy átrágtad magad rajta, tisztábban látsz az online marketinggel kapcsolatban. Úgy vélem, ezek jelentik azt az alapot, amivel ha valaki tisztában van, jó döntéseket fog hozni az online marketinggel kapcsolatban.
Hiszen a hatékony online jelenlét fenntartása csak első ránézésre tűnik könnyűnek. Valójában rendszerben kell tudni gondolkodni, folyamatokat kell összehangolni, szakmai titkokat, trükköket kell ismerni – és mindehhez szükség van kreatív ötletekre is!